TO NIE MUSI BYĆ NUDNE…!
Od paru lat w nowej podstawie programowej do języka polskiego dla szkół ponadgimnazjalnych i ponadpodstawowych w celach kształcenia ogólnego zawarto uczenie i rozwijanie w uczniach tego typu szkół kompetencji kluczowych. Są one również jednym z głównych zadań szkoły. Wśród nich są : porozumiewanie się w języku ojczystym; porozumiewanie się w językach obcych; kompetencje matematyczne oraz naukowo-techniczne i informatyczne; umiejętność uczenia się; kompetencje społeczne i obywatelskie; inicjatywność i przedsiębiorczość oraz świadomość, i ekspresja kulturalna. Uwzględnienie tej idei zleciły wszystkim szkołom na terenie UE Parlament i Rada Europejska w zaleceniu z 18 grudnia 2016r.
Kształtowanie kompetencji kluczowych jest zadaniem każdego nauczyciela. W Zespole Szkół w Lubawie realizuje się to w różnorodny sposób. Przykładem tego są lekcje języka polskiego. Podstawowe lektury uczniowie poznają, np. podczas zorganizowanej przez polonistkę Panią Izabelę Kozłowską Debaty Oksfordzkiej. W trakcie jej trwania uczniowie dyskutują o konformizmie Zenona Ziembiewicza czy jego przeciwieństwie – problematycznym nonkonformizmie Tomasza Judyma / kl. II N LO /, czy też o ekspiacji Jacka Soplicy /kl. II A LO/. Inną formą jest metoda dramy. Wykorzystując ją, uczniowie przeprowadzają rozprawę sądową, by osądzić winy Jacka Soplicy / kl. II G LO /, a wychowankowie klas pierwszych przygotowują filmowa parafrazę wybranej przez siebie przypowieści biblijnej / kl. I G LO /. Pozwala również na poruszanie na lekcjach trudnych emocjonalnie dla ucznia tematów, jakim jest problem holokaustu czy lagrów – niemieckich obozów koncentracyjnych oraz łagrów – sowieckich obozów pracy.
Odejście od stereotypowej formy zajęć jest pozytywnie odbierana przez uczniów, którzy twierdzą, że ta forma utrwalania znajomości tekstów literackich pozwala na skuteczniejsze jej zapamiętywanie, co jest ważnym atutem procesu przygotowywania się do egzaminu maturalnego. Oprócz tego uczniowie, uczą się pracy w grupie, postaw etycznych i społecznych, odpowiedzialności za swój proces uczenia się, rozwijają kompetencje informatyczne, przejmują inicjatywę w samokształceniu się oraz podnoszą swoją świadomość i ekspresję kulturalną. A to właśnie są kompetencje kluczowe.
Nie od dziś wiadomo, że…
Powiedz mi, to zapomnę. Naucz mnie, to może zapamiętam. Zaangażuj mnie, to się nauczę
Benjamin Franklin
Przygotowała – Izabela Kozłowska, nauczyciel języka polskiego