Julia Jaworska
Godziny pracy:
Poniedziałek 9:00 – 15:00
Wtorek 12:00 – 16:00
Środa 12:00 – 16:00
Czwartek 12:00 – 16:00
Piątek 9:00 – 15:00
Zakres kompetencji pielęgniarki środowiskowej
w środowisku nauczania i wychowania
Pielęgniarka środowiskowa w środowisku nauczania i wychowania planuje i realizuje opiekę pielęgnacyjną nad uczniami na terenie szkoły lub w placówce oświatowo-wychowawczej w zakresie:
- 1. promocji zdrowia
- 2. profilaktyki chorób
- 3. świadczeń diagnostycznych
- 4. świadczeń pielęgnacyjnych
- 5. świadczeń pielęgnacyjno-leczniczych
I. Świadczenia w zakresie promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej.
1. Prowadzenie edukacji zdrowotnej uczniów.
2. Wspieranie w edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia nauczycieli, wychowawców i uczniów.
3. Udział w projektowaniu i programowaniu zajęć z edukacji zdrowodnej w placówce nauczania i wychowania.
4. Opracowywanie scenariuszy/konspektów zajęć z uczniami, rodzicami w zakresie promocji zdrowia.
5. Planowanie i prowadzenie specyficznych (dostosowanych do problemów zdrowotnych) form edukacji zdrowotnej uczniów z zaburzeniami rozwojku i zdrowia.
6. Uczestnictwo w planowaniu, realizacji i ewaluacji szkolnego programu edukacji prozdrowotnej i programów profilaktycznych oraz promocji zdrowia
7. Udzielanie nauczycielom/wychowawcom konsultacji w zakresie biomedycznych aspektów edukacji prozdrowotnej.
8. Promowanie zachowań prozdrowotnych, działań na rzecz zachowaia zdrowia i zapobiegania chrobom i urazom.
9. Udzielanie porad dotyczących postaw i zachowań zdrowotnych.
10. Udział w realizacji programów zdrowotnych w środowisku szkolnym, w tym projektu szkoły promującej zdrowie.
II. Świadczenia w zakresie profilaktyki.
1. Organizowanie i realizowanie szczepień ochronnych.
2. Realizowanie programów profilaktycznych.
3. Ocenianie stamu sanitarno- higienicznego i bezpieczeństwa w placówce nauczania i wychowania oraz warunków nauczania w szkole.
4. Współdziałanie dyrekcją szkoły w zakresie rozwiązywania problemów zdrowotnych uczniów/wychowankóe oraz innych zagrażających zdrowiu uczniów/wychowanków.
III. Świadczenia diagnostyczne.
1. Identyfikacja podopiecznych problemami zdrowotnymi, psychosomatycznymi i społecznymi.
2. Przeprowadzanie wywiadów środowiskowych.
3. Wykonywanie testów przesiewowych zgodnie z obowiązującym programem i procedurami i kierowaniem postępowaniem poprzesiewowym w stosunku do uczniów z dodatniki wynikami testów.
4. Wykonywanie testów diagnostycznych.
IV. Świadczenia pielęgnacyjno-lecznicze.
1. Podawanie leków różnymi drogami i technikami.
2. Udzielanie pierwszej pomocy w stanach zagrożęnia życia, nagłych zachorowaniach i w wypadkach i urazach.
3. Prowadzenie resuscytacji krążeniowo-oddechowej.